Placeholder

een verhaal wat je raakt !

In het Fries Verzetsmuseum krijgen ze een korte inleiding over de Tweede Wereldoorlog. Daarna gaan ze per drietal onderzoek doen naar één verhaal van een kind in oorlog. Hoe was het om kind te zijn in de oorlog; waar krijg je mee te maken als je in die periode opgroeide, hoe ervaarden zij de gevolgen ervan. Was dat voor iedereen gelijk? Voelde voor iedereen de bevrijding hetzelfde? 

Antwoorden op deze vragen zijn terug te vinden in verhalen, voorwerpen, foto’s, filmfragmenten en documenten. Van de kinderen zijn dierbare voorwerpen te zien die hun waarde vooral danken aan de verhalen en herinneringen die erachter schuil gaan. 

Ze ontdekken en delen hun verhalen van kinderen over verraad & verzet, onderduiken, NSB, jodenvervolging, bezetting,  luchtoorlog, hongerwinter en Nederlands-Indië. Hun ouders en zij zelf maakten keuzes en stonden voor dilemma's. Wie kan ik vertrouwen, bij wie is mijn geheim veilig?

In deze museumles leren leerlingen onderzoeken van historische bronnen, ze leren de kenmerkende aspecten van de Tweede Wereldoorlog en holocaust en leren hoe ze vanuit verschillende perspectieven naar dezelfde periode kunnen kijken.

 

Info voor de leerkracht

Ter voorbereiding in de klas raden we het volgende aan: ♦ Doe in de klas één van de drie 'spelvormen' die bedacht zijn door cultuurcoaches Onno Spreij en Akkemei van der Veen gebaseerd op thema's vertrouwen en geheimen. ♦ Bekijk het filmpje van de kinderdirectie in het Fries Verzetsmuseum 2018 : http://www.friesverzetsmuseum.nl/onderwijs/primair-onderwijs/ ♦ Bekijk de introductiefilm algemeen WO2: De oorlog in 7 minuten in Nederland: Animatiefilm over de bezetting van Nederland, 1940-1945, met nadruk op vervolging en verzet. ♦ Doe daarna de bijbehorende kahoot quiz. ♣ Extra: Bekijk de filmpjes Een stad in Brand en Na de oorlog van de serie 13 in de oorlog ♣ Extra: Doe de lesmodules 4, 5 en 6 van de digitale lesmodules bij het Nationale denkboek voor groep 7

Doelgroep
Groep 7
Groep 8
Duur
75 minuten
Maximaal groepsgrootte
35
Opmerkingen
In het museum wordt een groep groter dan 15 leerlingen verdeeld in twee groepen. Graag op school al twee groepen maken. Deze groepen gaan ieder mee met één van onze museumdocenten. Daarna splitsen deze twee groepen zich op in vijf kleine groepjes. Waarin ze per groepje één persoonlijk verhaal van een kind in de Tweede Wereldoorlog in Fryslân onderzoeken. Deze groepjes ook graag al op school samen (laten) stellen. Alvast bedankt! Dit scheelt tijd in het museum.