Karawane

Placeholder

“Jolifanto bambla ô falli bambla”.

Huh?! Wat? Is dit Spaans of Afrikaans? Nee, het zijn de eerste twee regels uit Karawane, een 100 jaar oud klankgedicht van de Dadaïst Hugo Ball. Hugo en andere Dada-dichters schreven dit ‘geluid van onlogica’ om ons eens anders naar de dingen te laten kijken. Te luisteren.

Haps, Mill en Oeffelt. En Babel. Met z’n vieren reizen ze door de wereld.

Haps is nieuw en heeft tot nu toe nog geen woord gezegd. Mill kleedt zich vaker om dan Lady Gaga en schrijft minstens 27 brieven per dag. Niemand weet aan wie. Oeffelt vangt woorden en klanken, en werkt aan zijn levenslange compositie. En Babel? Babel vraagt en vraagt en vraagt zich af. Huh?! Wat?

Morgen trekken ze verder. Nu zijn ze hier. En jij bent er bij. Voor een uur.

Je oren zullen klapperen, je mondhoeken omkrullen en je wenkbrauwen afwisselend optrekken en fronsen. Laat je verrassen en ontdek met ons dat je taal niet altijd hoeft te begrijpen. Kom binnen. We zijn alvast begonnen.

Huh?! Wat?

Info voor de leerkracht

Bij deze voorstelling voor groep 7 en 8 hoort lesmateriaal wat je voor en na de voorstelling kunt gebruiken. Het lesmateriaal wordt bij jou op school gebracht. Voor de digitale versie kun je naar de website van Tryater gaan. https://tryater.nl/show/karawane-10/ De voorstelling Karawane gaat over het plezier dat je aan taal kunt beleven. Kinderen onderzoeken wat taal allemaal kan zijn. Ze gaan zelf aan de slag om een eigen taal te bedenken, te maken en die met de klas te gebruiken. Het lesmateriaal richt zich vooral op het divergente denken bij kinderen. We stimuleren leerlingen te zoeken naar onconventionele en bijzondere oplossingen, ook al lijken deze vreemd. Het lesmateriaal bestaat uit drie stappen. We hebben gemerkt dat de voorstelling de kinderen erg aanzet om zelf ook creatief aan de slag te gaan met taal. Daarom richt het lesmateriaal zich met name op verwerkingslessen na afloop. Vooraf: STAP 1: Bouw een toren met zelfbedachte woorden (zie handleiding) Laat ook het introductiefilmpje zien! Na afloop: STAP 2: De opdrachten (zie handleiding) STAP 3: Presenteren (zie handleiding) Bij alle opdrachten horen inspirerende instructie video's waarin de acteurs uitleggen en laten zien wat je met de opdracht kunt doen. Een mooie en speelse manier om de opdrachten in je klas te introduceren. www.karawane.frl

Doelgroep
Groep 7
Groep 8
Duur
1 uur
Maximaal groepsgrootte
150