}

Piratenboot

Piratenboot

Groep: 2

Kerndoel: 42, 44 en 45

Onderwerp: drijven en zinken, energieomzetting, kosteloos knutselmateriaal.

Benodigd materiaal:

-  kosteloos materiaal (verpakking van pakken drinken  opengeknipt en afgespoeld/schoon, stof en satéstokjes) - plakband.

-  schaar

-  twee grote bakken met water

-  afbeelding schip

Voorbereiding:

- materialen verzamelen

- afbeelding schip zoeken

- alles klaarzetten

Tijdsduur: 50 minuten

Bijzonderheden: zelf kijken of jouw klas dit aankan, eventueel alleen met de oudste kleuters doen.

Les:

Inleiding 10 min

De leerkracht leest in de kring een verhaal voor uit de methode over piraten. Na dit verhaal vertelt de leerkracht dat piraten op een heel grote zeilboot varen: een schip. Je laat een afbeelding zien van een schip. Vraag de kinderen uit welke onderdelen een schip bestaat (zeilen, masten, hout, dek). 

Kern 30 min

Op ieder tafelgroepje ligt kosteloos materiaal, plakband en scharen. De kinderen maken in tweetallen (zelf bepalen) een klein schip van kosteloos materiaal. De leerkracht loopt rond in de klas. Als kinderen klaar zijn, mogen ze hun bootje testen in de grote bak met water die op een centrale plek staat. Eventueel kunnen ze daarna nog hun bootje aanpassen. 

Afsluiting 10 min

De kinderen nemen allemaal hun bootje mee in de kring. De leerkracht neemt één bootje als voorbeeld. Het bootje wordt in het water gelegd. Door de wind kunnen we het bootje laten varen. De kinderen van het bootje mogen één keer blazen. Als het bootje nog niet aan de overkant is, mogen ze nog een keer blazen. We tellen in de klas hoe vaak er moet worden geblazen totdat het bootje aan de overkant is. Vervolgens mogen alle kinderen hun bootje in één van de twee grote bakken leggen en gaan blazen om hem aan de overkant te laten varen.

Probeer de kinderen te laten benoemen waarom de boot snel of minder snel aan de overkant is; is de boot stevig en stabiel? Is de boot zwaar of licht? Is de boot in evenwicht?

En hoe kan het dat de ene boot misschien beter drijft dan de andere boot?

 

Bron: https://www.stichting-sirius.nl/dl-27111-1-61690/download/rozemarn_-_kleuterlab.pdf