}

Sterke Schommels

 

Groep: 3 en 4

Kerndoel: 44 en 45

Onderwerp: driehoeksconstructies

Benodigd materiaal: afbeelding schommel, papier, kleurpotloden

Voorbereiding: plaatje schommel zoeken

Tijdsduur: 30 min

Bijzonderheden: -

 

Les: Sterke schommels

Doelen:

-  De kinderen leren dat een driehoek constructie stevig is.

-  De kinderen ervaren zelf dat een driehoek constructie stevig is.

-  De kinderen begrijpen dat materiaal en functie een relatie hebben.

-  De kinderen oefenen hun fijne motoriek.

 Benodigdheden:

-  Afbeeldingen schommel (zie hierboven)

-  Papier

-  Kleurpotloden (en/ of krijtjes, verf etc.)

 

Inleiding 5 min:

 

Er is een kringgesprek over het thema en de leerkracht vraagt de kinderen waarmee je buiten kan spelen. Als de kinderen met een schommel komen, doet de leerkracht alsof hij/zij niet weet wat dit is. De kinderen worden zo gedwongen om heel goed te vertellen wat het precies is en uiteindelijk snapt de leerkracht het en zegt ‘volgens mij heb ik daar een plaatje van, is het dit?’ 

Kern 10 min:

De leerkracht toont een afbeelding van een schommel zoals de plaatjes hiernaast met een driehoek constructie. En vraagt : hoe komt het dat de schommel kan blijven staan? Uiteindelijk moet er worden benoemd (waarschijnlijk door de leerkracht) dat de schommel uit twee driehoeken bestaat. “Door de driehoek staat de schommel stevig”. Er mag een kind naar de leerkracht komen en moet met zijn benen tegen elkaar aan staan, de leerkracht geeft het kind van  de zijkant een zetje en het kind ervaart dat hij/zij om dreigt te vallen. Daarna mag het kindje met zijn/haar benen wijd/uit elkaar staan en de leerkracht geeft weer een zetje (van de zijkant!). Het kind kan het zetje nu beter opvangen.  De leerkracht kan er voor kiezen om alle kinderen elkaar te laten duwen of nog een paar tweetallen het in de kring te laten voordoen. Laat het kind dat met de benen wijd staat vertellen aan de groep wat hij/zij ervaart. (Maak heel duidelijk aan de klas dat er niemand zo hard mag worden geduwd dat hij/zij omvalt!)

Bespreek nu van welk materiaal de schommel is gemaakt. De afbeelding die je had laten zien was van hout. Vraag aan de kinderen waarom zij denken dat de schommel van hout is gemaakt. Laat vervolgens de afbeelding zien van een schommel van metaal. Vraag aan de kinderen of metaal ook goed materiaal is om een schommel van te maken.

Slot 15 min:

De kinderen nu hun eigen schommel tekenen. Natuurlijk moeten er in deze eigen ontworpen schommel wel driehoeksconstructies voorkomen.  

 

 

Bron: https://www.stichting-sirius.nl/dl-27111-1-61690/download/rozemarn_-_kleuterlab.pdf