Werken in ateliervorm aan een beeldende lijn

‘Als kinderen dezelfde kip moeten knippen kunnen ze hun ei niet kwijt’ (Marcel van Herpen)

 

Deze quote popt steeds meer op binnen de basisscholen. Zo ook twee jaar geleden bij OBS Eestroom. Samen met cultuurcoaches Heleen van den Broek en Sabine de Jong ontwikkelden zij  ‘Werken in ateliervorm’. Dit is een werkvorm waarbij het ontdekken en oriënteren van materiaal centraal staat. Acht atelierkaarten ondersteunen de leerkracht bij het werken met materialen en technieken. Een tiental scholen werkt inmiddels met deze ateliers, op hun eigen manier.  

 

Het doel van het werken in ateliervorm is om meer vanuit het materiaal en de technieken te werken en je eigen creativiteit in te zetten. Door een techniek van beeldende vorming te verdelen in vijf hoeken in bijvoorbeeld het eigen lokaal, krijgt de leerling de gelegenheid om deze techniek te onderzoeken en te ontdekken. Zo wordt een rijke leeromgeving gecreëerd.

De atelierkaarten zijn verdeeld in acht technieken uit de beeldende leerlijn van de SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) en voldoen aan de kerndoelen. De kaarten kunnen gebruikt worden in groep 1 t/m 8. 

 

Voordat het werken in het atelier van start gaat, zijn er 1 of 2 teamtrainingen waarin de visie van de school besproken wordt. Waarom willen we dit? Wat moet het resultaat zijn? Wat is daarvoor nodig?

Daarna is er coaching op maar voor de leerkrachten. Wat willen zij leren? Waarbij is ondersteuning nodig? Hoe gaat het werken in ateliervorm in de eigen klas?

In vogelvlucht:

Aanbieder: Kunstkade/Sabine de Jong en cultuurcoach van de eigen school

Voor: het hele schoolteam

Waar: Op de eigen school

Kosten: gratis

Tijdsbesteding: vier kaarten gebruiken in een jaar is voldoende. Als de leerkracht  hier drie of vier weken aan besteedt, kost het 12 of 16 weken in een jaar

Meer informatie: sabine.dejong@kunstkade.nl