Webinars ‘Technologie op de basisschool’ op 9, 16 en 30 juni

Vind jij het ook belangrijk dat leerlingen in het onderwijs al zo vroeg mogelijk kennismaken met digitalisering en technologie? En wil jij weten hoe je het beste uit je leerlingen kan halen met gebruik van nieuwe technologie? Schrijf je dan nu in voor de nieuwe webinarserie ‘Technologie op de basisschool’. Vol bruikbare tips en nuttige informatie voor professionals in het primair onderwijs om aan de slag te kunnen met onderwerpen als robotica, programmeren en stimuleren van denkvaardigheden met nieuwe technologie. Daarmee kom jij als leerkracht, pabostudent, schoolleider of W&T-coördinator meer te weten over deze onderwerpen en krijg je praktische handvatten om technologie een stap verder te brengen op jouw school of in jouw klas.

De serie bestaat uit drie webinars, die ook los van elkaar te volgen zijn. In elk webinar delen experts en soms een ervaringsdeskundige hun kennis en ervaringen en geven ze volop bruikbare tips voor de praktijk. Daarnaast is er mogelijkheid tot interactie door vragen te stellen of eigen ervaringen uit te wisselen en word je geprikkeld om na te denken over jouw eigen praktijk.

De serie is een gezamenlijke productie van Jet-Net & TechNet en TechYourFuture.

Webinar 1: Robotica inzetten om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Hoe werkt dat bij autisme?

Dinsdag 9 juni 2020, 16.00-17.00 uur 

In het (speciaal) basisonderwijs worden steeds vaker robotsystemen ingezet om leerlingen vertrouwd te laten raken met technologie en om het onderwijs aan te vullen. In dit eerste webinar gaat het over de rol van robotica bij de ontwikkeling van sociale vaardigheden van leerlingen met autisme. 

Na dit webinar:

  • Weet je meer over de mogelijkheden van robotica in het onderwijs
  • Heb je kennis en inzichten opgedaan rond autisme en sociale vaardigheden
  • Heb je zicht op een aantal praktische voorbeelden over hoe robotica ingezet kan worden om sociale vaardigheden te ontwikkelen, in het bijzonder bij leerlingen met een autisme spectrum stoornis
  • Gastsprekers zijn Erik Ploeger, docent bij Hogeschool Windesheim, en Hans Petersen, docent en onderzoeker bij Hogeschool Windesheim.  

    Voor wie? Leerkrachten, pabostudenten, schoolleiders en W&T-coördinatoren in het (speciaal) primair onderwijs, in het bijzonder als je leerlingen hebt met een autisme spectrum stoornis. 

    Meld je aan voor webinar 1


    Webinar 2: Implementeren van programmeeronderwijs. Hoe pak je dat aan?  

    Dinsdag 16 juni 2020, 16.00-17.00 uur 

    In dit webinar staat programmeeronderwijs centraal en hoe dit opgenomen kan worden in het curriculum. Je leert wat programmeeronderwijs is en krijgt tips en inzichten over hoe je dit het beste kan aanpakken. Inspirerende voorbeelden zorgen voor praktisch inzicht.  

    Gastspreker is Shirley de Wit, projectmedewerker bij VHTO en onderzoeker bij Universiteit van Leiden.  

    Na dit webinar:

  • Heb je geleerd wat programmeren is en waarom het belangrijk is voor je leerlingen
  • Weet je hoe je aan de slag kunt met programmeren in de klas en welke werkvormen, programmeertalen en materialen geschikt zijn
  • Heb je zicht op praktische voorbeelden van integratie van programmeeronderwijs in het curriculum
  •  Voor wie? Leerkrachten, pabostudenten, schoolleiders en W&T-coördinatoren die aan de slag willen met programmeeronderwijs en dit willen implementeren in het curriculum.

    Meld je aan voor webinar 2


    Webinar 3: Denkvaardigheden stimuleren met behulp van technologie. Hoe doe je dat als leerkracht?

    Dinsdag 30 juni 2020, 16.00-17.00 uur  

    21e-eeuwse vaardigheden omvatten onder meer hogere-orde denkvaardigheden, zoals kritisch, creatief en probleemoplossend denken. Hoe je die kunt stimuleren en tegelijkertijd de leerlingen leert omgaan met verschillende vormen van nieuwe technologie, zoals educatieve robots of virtual reality, daarover gaat dit webinar

    Gastsprekers zijn Frances Wijnen, promovenda bij Universiteit van Twente en Tamara Tijben, leerkracht en teacher leader op Daltonschool de Rank in Hengelo.  

     Na dit webinar:

  • Heb je geleerd welke denkvaardigheden er zijn en waarom deze onderdeel zijn van 21e eeuwse vaardigheden  
  • Heb je inzicht in hoe (nieuwe) technologie ingezet kan worden om hogere-orde denkvaardigheden te stimuleren
  • Ken je de randvoorwaarden om nieuwe technologie in te zetten voor het stimuleren van hogere-orde denken
  • Voor wie? Leerkrachten, pabostudenten, schoolleiders en W&T-coördinatoren die aan de slag willen met het stimuleren van (hogere-orde) denkvaardigheden van leerlingen in het primair onderwijs door het gebruik van (nieuwe) technologie. 

    Meld je aan voor Webinar 3