Placeholder

op reis naar Korea met prinses Marijke

theatrale reis met prinses Marijke en geheime briefschrijver door de eeuwenoude cultuur van het mysterieuze land Korea

Het avontuur begint al op school. Daar bekijken de kinderen een animatie die hen voorbereid op het museumbezoek. Daarna ontvang de kinderen een speciale uitnodiging van prinses Marijke met de vraag om naar het museumpaleis. Prinses Marijke houdt van het verzamelen van mooie spullen van keramiek. Het hele museumpaleis staat er vol mee.

Prinses Marijke is op zoek naar iets nieuws. De keramiek die al een tijdje in haar museumpaleis staan, begint haar te vervelen. En ze houdt ook zo van verzamelen! Tijdens een zoektocht op de zolder vindt de prinses een houten kist met een prachtige vaas, uit die vaas valt een geheimzinnige brief, vol tekens die ze niet kan lezen. Wat zou erin staan?

Prinses Marijke doet een oproep aan haar landgenoten waarin ze vraagt wie de tekens wel kan lezen. Na die oproep krijgt ze een brief van een geheimzinnige briefschrijver. Daarin staat dat de vaas uit Korea komt en dat diegene zelf ook nog meer spullen uit Korea heeft en naar Prinses Marijke toestuurt. Daar maakt ze een mooie tentoonstelling van. Wie de geheimzinnige briefschrijver is, weet Prinses Marijke nog steeds niet. Daarom nodigt ze de briefschrijver uit in haar museumpaleis. Komen jullie ook?

Aan de hand van de tentoonstelling KOREA. Poort naar een rijk verleden duiken de leerlingen in de cultuurgeschiedenis van dit bijzondere land, aan de hand van thema’s als taal, eetcultuur, schoonheidsidealen en rituelen. Prinses Marijke en de geheimzinnige briefschrijver nemen de kinderen mee op een verrassende, theatrale reis.  

Info voor de leerkracht

Voorbereiding in de klas
1. Bekijk samen met de kinderen het animatiefilmpje Prinses Marijke de geheimzinnige brief. Deze duurt 3.46 minuten. Je vindt het filmpje bij links en downloads.

2. Lees daarna de brief voor met de uitnodiging van prinses Marijke en de geheimzinnige briefschrijver voor. Let op! In de (gouden) envelop die de kinderen hebben gekregen zitten twee brieven:
-uitnodiging museumbezoek (voorbereiding met de kinderen naar museum)
-aankondiging prinses Marijke op school (voorbereiding prinses Marijke komt in de klas)
 
3. tekening voor prinses Marijke in de gouden envelop. 

In de brief vraagt de geheime briefschrijver aan de kinderen om als cadeau voor prinses Marijke een mooie tekening met een gouden randje te maken.
Één tekening per klas is voldoende. Maar mochten er nu meer kinderen in de groep zijn die een tekening willen maken voor de prinses,
dan zijn die natuurlijk altijd welkom! Je kunt hiervoor de gouden envelop gebruiken waar de uitnodigingsbrief in zat. 

4. Bekijk samen met de kinderen het animatiefilmpje: Hoe begroet ik de prinses? een dag voordat ze het museumpaleis bezoeken of voordat prinses Marijke langskomt in de klas. En laat ze alvast even oefenen.


Museumbezoek
In het museum ontmoeten en begroeten de kinderen prinses Marijke en de geheime briefschrijver. 
Na de kennismaking in de paleiszaal gaan de leerlingen in twee groepen op zoek naar de gouden enveloppen met opdrachten in
de tentoonstelling Korea. op speelse manier maken ze kennis met de cultuur en keramiek van Korea.
ze bekijken de echte maanvaas, ze leren eten met stokjes, maken muziek met keramiek, maken van klei een mini volle maan en 
doen een gezichtsbehandeling volgens Koreaanse routine. 

We vragen natuurlijk enthousiaste actieve medewerking van jou als leerkracht. 

 

 

Info voor de ouders

info voor de ouders
We vragen om naast de leerkracht maximaal drie volwassenen mee te nemen naar het programma in het museum. Overleg onderling wie er mee komt. Als je meekomt, vinden we het fijn als je helpt tijdens het museumbezoek. De museumdocent  in de rol van prinses Marijke geeft aanwijzingen.

 

Doelgroep
Groep 1
Groep 2
Duur
60 minuten
Maximaal groepsgrootte
30
Opmerkingen
We kijken er naar uit dat de kinderen bij prinses Marijke op bezoek komen om de tentoonstelling Korea in het Keramiekmuseum Princessehof. Wanneer vervoer een probleem is vraag dan de cultuurcoach wat er mogelijk is vanuit schoolkade. Graag vooraf aan het museumbezoek de kinderen verdelen over twee groepen en het museum binnenkomen via de museumtuin!