Escher op reis

Placeholder

Kunstenaar, reiziger, rekenaar, tovenaar

Vanuit verschillende leergebieden en vakken laten we leerlingen ontdekken hoe het werk van Escher tot stand kwam. We reiken allerlei extra bronnen aan om voor of na het museumbezoek in de klas mee aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met visuele illusies creëren of zelf grafiek maken. 

Klokhuis maakte een fijne aflevering over M.C.Escher en die vormt een prachtige voorbereiding op het museumbezoek. Via de link hiernaast is deze direct bereikbaar. 
Wilt u of willen uw leerlingen nog meer weten over Escher? De NTR heeft een interactieve documentaire gemaakt die geschikt is als u meer tijd wilt nemen om de leerlingen klassikaal (digibord) of individueel (iPad of computer met internetverbinding) op ontdekkingstocht te laten gaan. Ook die is via de link hiernaast direct beschikbaar. Na afloop van het museumbezoek krijgt u een flyer met informatie over deze 'interactive' mee. De NTR werkt momenteel nog aan een speciale toepassing voor klassen die een 'klassenmetamorfose' willen maken, daarover later meer.

Een week of aantal weken na het bezoek aan de tentoonstelling komt een museumdocent in de klas en verzorgt een gastles in een grafische techniek. Daarover leest u meer in 'Escher op school'.

Als cadeautje laat de museumdocent na de gastles inspirerend lesmateriaal achter over optische illusies, in de vorm van een boekje waarin stapsgewijs per optische illusie wordt uitgelegd hoe je zelf een optische illusie kan maken. Naar eigen inzicht kunt u hier gebruik van maken of uw leerlingen hier zelfstandig mee laten werken. 

Tot slot: er is een facebookpagina 'Planeet Escher'. Daar zien we graag terug wat uw leerlingen hebben gemaakt. De community Planeet Escher vormt een plek waar iedeeen inspiratie op kan doen en zelf beelden en verhalen kan achterlaten. Meld u als school of als leerkracht vooral aan!

Info voor de leerkracht

Wij hopen dat het u lukt samen met de kinderen de Klokhuis-aflevering over Escher te kijken. Dat is een prima voorbereiding op het museumbezoek. Belangrijk om te weten: vanaf 10.00 uur is het museum ook open voor andere bezoekers. In de tentoonstellingszalen kan het druk zijn. Wij willen u vragen om de museumdocent goed terzijde te staan tijdens het bezoek. Als u met de kinderen voorafgaand aan het bezoek kort de belangrijkste afspraken doorneemt, gaat het ongetwijfeld goed! De belangrijkste afspraken zijn: - we blijven als groep bij elkaar - we praten zacht, luisteren goed naar elkaar en spreken om de beurt - we kijken met onze ogen en raken niks aan, tenzij de museumdocent aangeeft dat dat mag - we houden rekening met andere bezoekers - eten en drinken blijft in de hal, in de bak waar de jassen en tassen in gaan

Info voor de ouders

Gaat u mee als begeleider? Dan stellen we het zeer op prijs als u de museumdocenten op zijn of haar aanwijzingen meehelpt het bezoek aan de tentoonstelling zo goed mogelijk te laten verlopen. U kent de kinderen en kan daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan een fijn bezoek. En wij hopen dat u meegeniet van wat de kinderen gaan ontdekken! LET OP: het is niet mogelijk een jonger broertje of zusje mee te nemen naar het museum, uit ervaring blijkt dat dat leidt tot onrust tijdens het bezoek. Wij vragen u beneden in de hal te wachten tot de groep terug is of een wandeling in de stad te maken. De leerkracht zal met de ouders die chauffeur zijn overleggen wie van hen mee kunnen naar de tentoonstelling.

Doelgroep
Groep 5
Groep 6
Duur
75 minuten
Maximaal groepsgrootte
30
Opmerkingen
Deelt u uw groep alvast in tweeën, als uw groep uit meer dan 16 leerlingen bestaat? Na een korte kennismaking met de museumdocenten, gaat de groep in tweeën gesplitst op pad. Beide groepen komen op dezelfde tentoonstellingen: 'Escher op reis' en 'Phantom Limb: Art Beyond Escher'. Alleen de volgorde is anders. LET OP: vanwege de drukte op zaal kunnen er per groep niet meer dan 4 begeleiders mee (inclusief de leerkracht). Bij het splitsen van de groep gaan er maximaal 2 begeleiders met de halve groep mee naar de tentoonstelling.