Placeholder

Verbind het verleden met het heden.

In een serie van 3 lessen gaan de leerlingen kijken naar de historie van het landschap, de directie omgeving van hun school. Hoe zag het er vroeger uit en wie hebben hier geleefd? Wat is er ontdekt en opgegraven? En hoe is dat nu, anno 2020? We kijken samen naar vondsten uit de oudheid, naar het schoolgebouw, naar het nu, of naar de toekomst... hoe zou het ook kunnen? Dit vertalen we naar beeld, een landschap. Door met natuurlijke en ongebruikelijke materialen te werken leren leerlingen door middel van een eeuwenoude techniek, het weven, een beeld te maken. Van alle kunstwerken samen maken we een lange slinger zodat er een lang landschap ontstaat.

Info voor de leerkracht

De eerste les is een introductie over de geschiedenis van de omgeving van de school. De leerlingen doen onderzoek naar hoe je heden en verleden kunt vertalen naar een beeld. Daarna ga ik samen met de leerlingen (en leerkracht) naar buiten om materialen binnen dit thema te zoeken. Terug in de klas kan er gestart worden met het maken van een landschap. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de voorraad textiel (lapjes/garen) van de school zelf of ik neem materiaal mee. In de volgende lessen gaan we hiermee verder en voegen nog een spannend element toe. De laatste les is afronden en exposeren van het gezamenlijke kunstwerk: Lang Landschap.

Doelgroep
Groep 5
Groep 6
Groep 7
Groep 8
Duur
3 x 2 uur
Kosten per groep
€ 300,00
Toelichting kosten
Omvat een serie van 3 lessen.
Maximaal groepsgrootte
30