Op avontuur met prinses Marijke

Placeholder

Langs beelden van klei

Op school ontvangen de kinderen een speciale uitnodiging van de prinses Marijke met de vraag om bij haar op visite te komen in het museumpaleis. Prinses Marijke houdt van het verzamelen van mooie spullen van keramiek. Het hele museumpaleis staat er vol mee.

Maar ojee, haar lievelingsbeeld van keramiek is kapot gegaan. Prinses Marijke en tuinman Knoop vragen de kinderen om te helpen op zoek te gaan naar een nieuw lievelingsbeeld van keramiek. 

In de tentoonstelling Human after all staan bijzondere beelden van keramiek van verschillende hedendaagse kunstenaars. Prinses Marijke en tuinman Knoop nemen de kinderen mee op een verrassende theatrale reis langs deze kunstwerken. Zodat de kleuters een mooi avontuur beleven langs deze prachtige installaties van keramiek.

Info voor de leerkracht

Voorbereiding in de klas
1. Bekijk samen met de kinderen het animatiefilmpje Prinses Marijke en haar lievelingsbeeld. Deze duurt 3 minuten. Deze vind je vanaf 8 maart bij links en downloads.

2. Lees daarna de brief voor met de uitnodiging of aankondiging van prinses Marijke en tuinman Knoop. Let op! In de (gouden)envelop die de kinderen per post hebben gekregen zitten twee brieven: (deze zijn digitaal ook te vinden bij downloads)
-uitnodiging voor bezoek aan het museumpaleis
-aankondiging bezoek prinses Marijke in de klas 

3. beeldje van keramiek/klei voor prinses Marijke
In alle twee de brieven wordt genoemd om een cadeau aan prinses Marijke te geven: een beeldje van keramiek. Één beeldje per klas is voldoende. Maar mochten er nu meer kinderen in uw groep zijn die een beeldje hebben voor de prinses is dat altijd welkom! Zelf een beeldje van klei of zoutdeeg maken, mag natuurlijk ook.

4.Bekijk samen met de kinderen het animatiefilmpje: Hoe begroet ik de prinses? een dag voordat ze het museumpaleis bezoeken of bezoek krijgen van prinses Marijke in de klas. En laat ze alvast even oefenen. Dit filmpje vind je vanaf 8 maart bij links en downloads.

5. Graag vooraf aan bezoek de groep in tweeën te splitsen. Na een gezamenlijke start in museum gaat de groep in twee groepen uiteen. Denkt u alvast na over de verdeling? En neemt u iemand extra mee die bij de andere helft van de groep blijft? Naast de leerkracht kan er vanwege de aangescherpte Corona-maatregelen maximaal één extra volwassene mee met het museumprogramma.

museumbezoek of museum-op-school

Als het volgens de geldende RIVM-adviezen niet mogelijk is het museum te bezoeken, dan zorgen wij op het geplande moment voor een alternatief in de vorm van een museum-op-school-programma, verzorgd door één of twee museumdocenten. Neemt u uiterlijk twee weken voorafgaand aan het geplande bezoek contact met ons op via onderwijs@princessehof.nl en met uw cultuurcoach als dat voor u of uw school speelt? We vinden samen met u graag de beste oplossing.

museum-op-school programma
Prinses Marijke komt op visite bij de kinderen in de klas. Wanneer dit van toepassing is sturen we per mail extra informatie om het bezoek van de prinses in de klas zo soepel mogelijk te laten verlopen.

verwerkingsles
Na afloop kunnen de kinderen in de klas zelf een beeldje maken van klei of zoutdeeg. Zoutdeeg kan goed worden gecombineerd met andere materialen.
Zie link naar recept zoutdeeg maken. 

Info voor de ouders

Naast de leerkracht kan er vanwege de aangescherpte Corona-maatregelen maximaal één extra volwassene mee met het museumprogramma.
De groep wordt gesplits in twee groepen. De leerkracht blijft bij de ene groep en de extra volwassene blijft bij de andere helft van de groep.

De andere ouders die de kinderen halen en brengen, verzoeken wij om elders te wachten. 

Doelgroep
Groep 1
Groep 2
Duur
60 minuten
Maximaal groepsgrootte
30
Opmerkingen
De ingang van het Keramiekmuseum Princessehof is te bereiken via de museumtuin. Na een gezamenlijke start wordt de groep in tweeën gesplitst. Denkt u alvast na over de verdeling? En neemt u iemand extra mee die bij de andere helft van de groep blijft?