Ruim een week na het bezoek aan het museum, komt een museumdocent in de klas en verzorgt een beeldende activiteit.
Deze gastles maakt het onderwijsprogramma van 'Escher op reis' helemaal af! Leerlingen gaan zelf aan de slag met grafiek en maken een vlakvulling. Eerst blikt de museumdocent met de kinderen terug op het bezoek aan de tentoonstelling Escher op reis en bekijken ze samen een aantal afbeeldingen waarin een vlakvulling is gemaakt door Escher.
De grafische technieken die Escher toepaste waren ets, litho, houtsnede en linosnede. Gebaseerd op het laatste maken leerlingen een ontwerp voor een stempel, volgens het principe van een tessellation: daarmee kan je een oneindige vlakvulling maken, zonder dat de vormen elkaar overlappen. Stap voor stap maken ze een eigen (dier)vorm uit foam en drukken ze deze herhaald af met tussenin het wit van het papier. Zo ontstaan er vlakvullingen.
Info voor de leerkrachtDe museumdocent brengt rollers, inkt, onderplaten om inkt op te rollen en foam om stempels mee te maken mee en verzorgt deze beeldende les. Wij vragen u om te zorgen voor: - een lokaal met wasbak - tafels opgesteld in een groepjes van 2 of meer - kranten/onderleggers voor op de tafels - scharen - grijze HB-potloden - transparant plakband (in plakbandrolhouders) - schorten voor de kinderen, of u vraagt of ze oude kleren aan doen. De inkt waarmee we werken gaat NIET uit kleren!
Info voor de oudersLaat u uw kind op de dag van de gastles oude kleren aantrekken? De inkt waarmee ze werken, gaat NIET uit de kleren!