Poëziefantasie

Lân fan taal

Tresoar komt op school en neemt een koffer vol spannende materialen mee.

Vooraf bedenken de leerlingen een woord waarmee ze op school aan de slag kunnen. De leerkracht schrijft de woorden die de leerlingen van huis hebben meegenomen op papier. Samen met de leerlingen gaan we de woorden lezen, voelen en schrijven. We gebruiken daarvoor verschillende materialen uit de koffer en de rugzak. Elke leerling kiest een materiaal uit waarmee zij/hij het woord op een papier legt. Alle woorden vormen als geheel een woordveld. Van de woorden en het woordveld worden digitale foto?s gemaakt, die de leerkracht weer kan gebruiken voor vervolgactiviteiten.

Wat de leerkracht moet weten voor het bezoek
Vraag voorafgaand aan het bezoek van Tresoar of de leerlingen thuis een bijzonder woord van maximaal 8 letters bedenken. Dat woord nemen de kinderen mee naar school. Het mag een woord zijn in de eigen taal. Schrijf voor elk kind het woord op papier. Deze woorden worden gebruikt tijdens het bezoek van Tresoar op school.

Doen

Leerlingen kiezen een materiaal uit de koffer of de rugzak. Daarmee gaan ze het eigen woord maken.

Denken

Zijn er rijmwoorden te bedenken? De leerlingen krijgen een werkblad met verschillende onderdelen o.a. schrijven en tekenen. Tresoar maakt een werkblad met plaats voor rijmwoorden.

Beleven

Hoe ruiken de woorden? Kun je ook iets voelen?

Zien

Wij kijken naar de gemaakte woorden. Hoe ziet het eruit? Zijn er woorden die bij elkaar passen?

Horen

Zit er muziek in het woord? Welke geluiden passen bij het woord?